Ajuntament de Vilafranca del Penedès

Notícia

30 anys d’arbitratge de consum a Vilafranca

28 de maig de 2024

Aquest divendres 31 de maig es compleixen 30 anys de la creació de la Junta Arbitral de Consum de Vilafranca. És un organisme adscrit a l’Ajuntament de Vilafranca que s'encarrega de resoldre les reclamacions presentades per les persones consumidores del municipi quan se senten perjudicades com a conseqüència de la compra d'un producte o de la prestació d'un servei.

Amb motiu d’aquest aniversari, la Junta Arbitral té previstes un seguit d’accions per tal de donar-li un nou impuls, entre les quals es preveu fer accions de difusió de la seva activitat, renovar la seva pàgina web per actualitzar-ne els continguts, actualitzar el cens d’empreses adherides i portar a terme una nova campanya de difusió de l’arbitratge entre l’empresariat vilafranquí, amb la col·laboració dels serveis de Comerç i de Promoció Econòmica de l’Ajuntament.

La Junta arbitral municipal de Vilafranca va ser pionera a Catalunya. Es va constituir el 31 de maig de 1994, mitjançant un acord subscrit amb l’Instituto Nacional del Consumo i la Direcció General de Consum i Disciplina de Mercat de la Generalitat de Catalunya.

L’any 2022 la Dirección General de Consumo del Govern espanyol va acreditar la Junta Arbitral com a entitat alternativa de resolució de litigis de consum. Aquestes entitats garanteixen a les persones consumidores residents a la Unió Europea l'accés a mecanismes de resolució extrajudicial de conflictes independents, imparcials, transparents, efectius , ràpids i justos com són la mediació i l’arbitratge.

1.631 sol·licituds d’arbitratge

Durant aquests 30 anys la Junta Arbitral de Vilafranca ha rebut 1.631 sol·licituds d’arbitratge, el 30% de les quals s’han resolt per acord de mediació entre les parts (494), el 33% mitjançant un laude o resolució arbitral (547) i el 37% restant s’han arxivat per altres motius com la no acceptació de l’arbitratge per part de l’empresa reclamada, el trasllat a una altra junta arbitral o la inadmissió  a tràmit per no complir els requisits de l’arbitratge de consum.

El sectors més reclamats durant aquests anys a la Junta Arbitral de Vilafranca han estat el de les telecomunicacions,  amb un 54% de les reclamacions resoltes, seguit dels serveis professionals (reparacions, tintoreries, serveis eductius, funeraris...) que acumulen el 16% de reclamacions, el comerç de productes amb un 15% i els subministraments bàsics (llum, gas i aigua), amb un 10% del total.

La mediació prèvia és obligatòria dins del procediment arbitral per intentar arribar a un acord entre les parts i només els casos que no es puguin resoldre per aquesta via poden acudir a l’arbitratge de consum si reuneixen els requisits. Aquest procediment ofereix a les persones consumidores i a l’empresariat la possibilitat de resoldre de manera objectiva i gratuïta els conflictes de consum, mitjançant una resolució arbitral o laude dictat per un òrgan arbitral. Al llarg d’aquests anys, a la junta arbitral els òrgans arbitrals han estimat total o parcialment la pretensió de les persones consumidores en el 68% dels casos, en el 25% dels casos s’ha donat la raó a les empreses i en un 7% dels casos s’ha dictat un laude conciliatori.

Per poder portar a terme la labor dels òrgans arbitrals col·legiats, composats per 3 àrbitres, que representen l’administració, els sectors empresarials i les persones consumidores, la Junta Arbitral de Vilafranca té actualment convenis de col·laboració amb 36 gremis o associacions d’empreses i amb 14 associacions de persones consumidores.

La Junta Arbitral de Consum compta actualment amb 614 establiments adherits a l’arbitratge de consum que es poden consultar al web consum.vilafranca.cat.

Les empreses adherides al sistema arbitral de consum accepten que els futurs conflictes que es puguin plantejar amb els seus clients es resolguin per mitjà de l’arbitratge, de manera que s’evita haver de recórrer a la via judicial, més lenta i costosa.

L’adhesió es fa patent per mitjà d’un distintiu oficial que es pot col·locar en un lloc destacat de l’establiment i utilitzar en la publicitat, factures i documentació de l'empresa.

pujar inici